Over conflicten voorkomen en ze oplossen: conflicten zijn bij woningdelers -net als bij samenwonende stellen- helaas niet volledig te voorkomen, maar je kunt ze wel beperken. Maak voordat je een woning gaat delen duidelijke afspraken met elkaar.
Belangrijk: plan ongeveer één keer per maand een huisvergadering op een vast tijdstip en bepaal samen of er punten zijn die je wilt bespreken. Stel een agenda op en maak notulen. Deze bijeenkomst is in beginsel bedoeld om checken of alles nog naar wens verloopt. Tevens kunnen onderwerpen als: aanschaf nieuwe spullen, voorstel wijziging rooster, gestegen energiekosten of gebreken aan de woning worden besproken. Eventueel terugkerende ergernissen kunnen (en moeten) worden besproken. Probeer ergernissen altijd zonder emotionele lading bespreekbaar te maken. Realiseer je dat je huisgenoot het misschien niet eens doorheeft heeft dat jij je aan iets stoort. Check 1x per jaar of de gemaakte afspraken nog up-to-date zijn.
Luister oprecht naar elkaar en probeer je te verplaatsen in de ander. Probeer rationeel naar een probleem te kijken en reageer bij voorkeur niet vanuit de emotie. Het is in ieders belang een gulden middenweg te vinden wanneer je het niet eens bent over een onderwerp.
Mocht een conflict in het uiterste geval niet samen op te lossen zijn, schakel dan niet direct een advocaat maar bij voorkeur een mediator in. Een mediator kan de situatie objectief beoordelen en ieders belang goed afwegen. Een advocaat inschakelen kost namelijk (erg) veel geld en “vechten naar een oplossing” duurt ook vaak langer.
Vul onderstaand formulier in. We reageren zo snel mogelijk.